1. Rozwój dziecka – w jakim wieku zaczynać naukę?

Noworodek

Niemowlę 3 – 6 miesięcy

Niemowlę 7 – 12 miesięcy

Małe dziecko 1 – 1,5 roku

Małe dziecko 1,5 – 2,5 roku

Małe dziecko 2,5 – 4 lat

Małe dziecko 4 – 6 lat

2. Sprawdzanie postępów – pozwól dziecku się wykazać jeśli bedzie tego chciało.

3. Kilka słów o twórcy metody wczesnej edukacji.

1. Rozwój dziecka – w jakim wieku zaczynać naukę?


Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Każdy moment jest dobry na rozpoczęcie nauki, jednak im młodsze dziecko, tym mniej czasu i energii pochłonia przyswajanie nowych informacji.

Twoje dziecko się rozwija i ciągle zmienia, dlatego również nauka czytania musi być dynamiczna aby za nim nadążyć.

w górę

Noworodek


Zacząć naukę można już z niemowlęciem poniżej 3 miesięcy. Dziecko rozpoczęło już naukę mówienia drogą słuchową i jest gotowe poszerzać swoją wiedzę również drogą wzrokową.

Ze względu na niedojrzałość oczu tak małego dziecka, rozpoczęcie nauki będzie to wymagało zastosowania dodatkowego etapu przed etapem I – ETAPU ZEROWEGO. Jest to rodzaj wzrokowej stymulacji.

Tuż po urodzeniu dziecko widzi tylko światło i ciemność. Nie może jeszcze zobaczyć szczegółów. W ciągu pierwszych kilku godzin lub dni życia zacznie widzieć kontury słabo i przez krótkie chwile. W miarę jak jego zdolność widzenia jest pobudzana przez okazje do spostrzegania konturów wszędzie wokół, zacznie przez bardzo krótkie okresy widzieć szczegóły, nadal bardzo słabo.

Im więcej okazji do widzenia kontrastu mocnego, czarnego konturu na dobrze oświetlonym tle ma dziecko, tym lepszy staje się jego wzrok. Gdy już potrafi widzieć kontury, zaczyna szukać szczegółów wewnątrz konturów.

Pokazywanie bardzo małemu niemowlęciu słów ma duże znaczenie w stymulowaniu i rozwijaniu jego zdolności widzenia szczegółów. Ta zdolność jest wynikiem stymulacji i warunków.

metoda Domana - noworodek

Noworodek, któremu zapewni się warunki do oglądania konturów i szczegółów szybciej rozwinie te zdolności i będzie dobrze widział bez wysiłku. U niemowląt, które nie otrzymują zorganizowanej stymulacji, dopiero około dwunastego tygodnia lub jeszcze później rozwinął się takie zdolności. Twoje dziecko, które miało program wzrokowej stymulacji może to osiągnąć miedzy ósmym a dziesiątym tygodniem.

Po zakończeniu etapu zerowego jest ono gotowe przejść do etapu pierwszego, ponieważ rozwinęłaś jego drogę wzrokową. W tym miejscu Twój program zmienia bieg z powolnej i przemyślanej wzrokowej stymulacji na bardzo szybko postępujący program czytania.

w górę

Niemowlę 3 – 6 miesięcy


Dwie najważniejsze sprawy, o których trzeba pamiętać ucząc dziecko w tym wieku to:

Pokazuj słowa bardzo szybko.

Często dodawaj nowe słowa.

Pomiędzy trzecim a szóstym miesiącem życia niemowlę może uczyć się języka w zdumiewającym tempie. Widzi dobrze szczegóły. Może wchłaniać mowę bez najmniejszego trudu tak długo, jak mówimy głośno i wyraźnie. Może wchłaniać język w formie pisma, dopóki jest ono duże i wyraźne.

Naszym celem jest, aby czytane słowa były duże i wyraźne, by małe dziecko mogło je zawsze łatwo widzieć.

Wykształciło już drogi czuciowe dla przyjmowania informacji, ale nie rozwinęło jeszcze wystarczająco dróg ruchowych, aby przekazać informacje na zewnątrz w sposób, który mógłby być zrozumiały.

To, że Twoje dziecko jest za małe aby mówić nie przekreśla faktu, że zwiększasz i wzbogacasz jego możliwości językowe ucząc je czytać. Naprawdę, zainwestowanie w uczenie niemowlęcia czytania przyspieszy jego mowę i poszerzy słownictwo.

Pamiętaj,
język pozostaje językiem bez względu na to,
czy jest przekazywany do mózgu za pośrednictwem oczu czy uszu..

Pokazując dziecku zestawy słów, możesz spotkać się z tym, że często będzie chciało się uczyć jeszcze po skończeniu sesji czytania. Nie pokazuj mu tych słów ponownie i nie rób natychmiast następnej grupy. Ono może obejrzeć cztery czy pięć grup słów i nadal chcieć więcej.

w górę

Niemowlę 7 – 12 miesięcy


Zaczynając z dzieckiem w tym wieku, trzeba pamiętać o dwóch najważniejszych sprawach:

Każda sesja powinna być bardzo krótka.

Sesje powinny być częste.

Używaj tylko jednej grupy pięciu słów w jednej sesji i następnie je odłóż, ponieważ ruchliwość Twojego dziecka się zwiększa. W wieku trzech miesięcy jest ono względnie mało ruchliwe. Obserwuje. Lecz gdy tylko zaczyna raczkować, cała gama nowych możliwości się przed nim otwiera. Całkiem nagle ten maluch, który oglądał z zadowoleniem pięćdziesiąt słów dziennie przestaje być nieruchawy. Nie ma zupełnie czasu na czytanie. Ogarnia nas zniechęcenie. Gdzie popełniliśmy błąd? On chyba już nie lubi czytania. Zbici z tropu rezygnujemy.

Dziecko też jest pewnie zdezorientowane. Tak dobrze się bawiło czytając i nagle słowa zniknęły. Nie chodziło o to, że ono przestało lubić czytanie, to jego czas się skurczył. Ma teraz cały dom do poznawania. Ono nadal chce poznawać czytanie, ale nie stać go na pięćdziesiąt słów na raz. Pięć słów na raz to znacznie, znacznie lepiej.

Jeśli zapewnimy mu krótkie sesje, będzie nadal pożerało nowe słowa z wielką prędkością.

My, dorośli lubimy znajdować miłe, wygodne schematy i się ich trzymać. Dzieci są dynamiczne, nie przestają się zmieniać. Gdy tylko nabierzemy rutyny, małe dziecko przechodzi na nowy poziom i okazuje się, że musimy ruszać razem z nim lub zostaniemy w tyle.

Dlatego od początku trzymaj się krótkich sesji. Nawet, gdy jego ruchliwość się zwiększy, będziesz przyzwyczajona do krótkich sesji, które staną się naturalną częścią jego napiętego rozkładu dnia i zmieszczą się w programie.

w górę

Małe dziecko 1 – 1,5 roku


metoda Domana - do 1 roku

Musisz pamiętać o dwóch najważniejszych sprawach:

Bardzo, bardzo krótkie sesje.

Przerwij zanim ono będzie chciało przerwać.

Najwazniejszy jest teraz etap I (pojedyńcze słowa i wyrażenia dwuwyrazowe). Należy ponownie skrócić sesje, ponieważ teraz rozwój ruchowy dziecka staje się bardzo dynamiczny.

W wieku 12 miesięcy małe dziecko chodzi, przytrzymując się rączkami, by stopniowo przejść do swych pierwszych samodzielnych kroków. Do czasu gdy będzie miało osiemnaście miesięcy, nauczy się nie tylko sprawnie chodzić, ale również zacznie biegać. To jest całkiem duże osiągnięcie w ciągu sześciu krótkich miesięcy. Trening czyni mistrza, musi więc włożyć w to bardzo dużo czasu i energii. W żadnym okresie jego życia fizyczna aktywność nie nabierze takiego znaczenia jak w tej chwili.

Te fizyczne ćwiczenia mają wielkie znaczenie dla małego dziecka. W tym okresie wzrostu i rozwoju musimy być szczególnie rozważni w adaptowaniu programu czytania do intensywnego programu fizycznego dziecka. Grupa pięciu słów na jedną sesję może być zmniejszona do trzech, dwóch a nawet jednego wrazu na sesję.

Zawsze przerwij zanim ono będzie chciało przerwać.

Ta zasada się sprawdza w każdym nauczaniu wszystkich ludzi na wszystkich etapach rozwoju i w każdym wieku.

Ale najbardziej sprawdza się w odniesieniu do dziecka w wieku od dwunastu do osiemnastu miesięcy.

Ono potrzebuje harmonogramu o dużej częstotliwości i krótkim czasie trwania.

Bardzo krótkie i przyjemne sesje są dla niego najlepsze.

w górę

Małe dziecko 1,5 – 2,5 lat


Rozpoczynanie nauki z dzieckiem w wieku od 18 do 30 miesięcy może być niełatwe.

Ono jest oczywiście bardzo zdolne i przejdzie bardzo szybko przez wszystkie etapy, kiedy uda nam się zacząć systematyczny program. Są trzy bardzo ważne sprawy, o których trzeba pamiętać ucząc takiego Malucha:

Wybieraj słowa, które ono najbardziej lubi.

Rozpoczynaj program czytania stopniowo.

Przechodź jak najszybciej od pojedynczych słów i wyrażeń dwuwyrazowych do prostych zdań.

Z każdym mijającym dniem dziecko się rozwija i przyjmuje swój własny punkt widzenia. Zaczyna mieć własne upodobania.

Musimy pamiętać, że ono już opanowało język słuchowo. Chociaż mówiło już od miesięcy, dopiero teraz dorośli mogą zrozumieć jego dźwięki jako słowa.

Kiedy uświadomi to sobie, ma dużo do powiedzenia i stawia żądania.

Należy pamiętać, że dziecko akceptuje swoje pomysły, a jeśli pochodzą od kogoś innego mogą nie uzyskać jego aprobaty.

Zastanów się, co ono naprawdę lubi. To będą te rzeczy, które będzie chciało widzieć jako słowa do czytania. Ono nie interesuje się paluszkami i rączkami. Będzie chciało, aby jego słownictwo odzwierciedlało szerszy zakres jego dobytku – potrawy, czynności, nawet emocje. Tak więc, pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać jest staranny dobór słów.

Druga sprawa, o której trzeba pamiętać to ta, że nie możesz z tym Maluchem przejść od zera do pełnego programu czytania w ciągu jednego dnia. Zamiast zaczynać pierwszego dnia z trzema zestawami po pięć słów, zacznij z jedną tylko grupą pięciu słów. To wzbudzi jego ciekawość bez przeciążania. Trzeba go trochę pokokietować. Pokocha swoje słowa odkąd uzna, że to jego pomysł i że to jego słowa, ale najpierw to są Twoje słowa, a ono ich nie zna.

Pokaż mu tę jedną grupę pięciu słów bardzo szybko i potem je odłóż. Wróć później w innej dogodnej chwili. Po kilku dniach dołącz kolejną grupę pięciu słów i tak stopniowo, w miarę jak wzrasta jego zainteresowanie, wprowadzaj nowe grupy słów co kilka dni.

Najlepiej trochę je przegłodzić i sprawić, abym domagało się więcej. Gdy już wejdziesz w program, zapytaj jakich chciałoby słów i zrób je dla niego. Gdy już wycofasz wystarczająco dużo pojedynczych słów i wyrażeń dwuwyrazowych, przygotuj kilka śmiesznych zdań. Dziecko będzie bardzo lubiło proste zdania, więc nie czekaj aż przerobisz tysiące pojedynczych słów i dojdziesz do prostych zdań.

Ono już nie jest niemowlakiem.

Będzie bardziej chciało prostych zdań niż pojedynczych słów, więc przejdź do nich tak szybko jak możesz.

Jako że dwuletnie dziecko robi dokładnie to, co mu się podoba najbardziej. Jeśli zechce wykrzykiwać swoje czytane słowa, może to robić. Jeśli nie zechce ich wymawiać, nie będzie. Najważniejsze aby uczyć swoje dziecko w jakimkolwiek jest wieku i uznawać jego prawo do wykazywania się wiedzą w sposób, jaki samo wybierze.

w górę

Małe dziecko 2,5 – 4 lat


metoda Domana - 3 - lata

Dziecko w tym wieku lub starsze chce przejść do etapu trzeciego natychmiast. Będzie ono chciało jak najszybciej książek. Jednak będzie musiało zacząć od pierwszego etapu, by zdobyć swój ulubiony trzeci etap. Trzeba pamiętać o trzech najważniejszych sprawach:

Będzie potrzebowało wyszukanych słów do czytania.

Nie będzie się uczyło pojedynczych słów tak szybko jak niemowlę.

Będzie chciało książek, książek i jeszcze raz książek.

Twoje maleństwo jest teraz małym chłopcem lub małą dziewczynką. W tym stadium dziecko nie będzie się już upierało, aby być stale w centrum zainteresowania, jak przed rokiem. Jego osobowość jest teraz bardziej ukształtowana, jego upodobania również. Dziecko musi pomóc ci w projektowaniu swojego programu. Jeżeli to osiągniesz, program czytania pójdzie łatwiej od samego początku. Zamiast przerabiać części ciała zacznij od zakresu, jaki je najbardziej interesuje. Jeżeli Twoje dziecko lubi samochody, zacznij uczyć słów związanych z samochodami. Ma ono całe życie na nauczenie się takich słów jak kot i As. Nie nudź go częściami ciała, chyba że to będzie czaszka, obojczyk i kość ramienna. Te słowa zaciekawią dziecko, ponieważ będą rozszerzały jego znajomość języka.

Będziesz musiała wracać do wycofanych słów i używać ich ponownie w książkach, by czuło się pewnie czytając je. Dziecko nadal będzie się uczyło w zadziwiającym tempie. Tylko już nie tak szybko jak niemowlę.

Trzeba przejść z nim do wyrażeń dwuwyrazowych, zdań i książek znacznie szybciej niż z młodszym dzieckiem. Młodsze dziecko przyjmuje suche fakty łatwiej i lepiej zapamiętuje informacje po mniejszej liczbie powtórzeń. Wyrażenia dwuwyrazowe, zdania i książki są idealną formą powtarzania starego słownictwa w nowy, zabawny i bardzo użyteczny sposób dla Maluszka w tym wieku.

Dziecko w tym wieku skłonne jest uważać, że zna jakieś słowo nawet po jednorazowym pokazaniu, ponieważ po prostu przypomina sobie, że już je widziało. Jednak, zanim naprawdę je opanuje, potrzebuje nieco więcej ekspozycji. Możesz wracać do pokazywania mu słów, które już widziało tylko pod warunkiem, że jednocześnie utrzymasz harmonogram dodawania nowych słów. Jeśli będzie wiedziało, że codziennie będą nowe słowa, to z obejrzy wczorajsze i nawet przedwczorajsze. Znów kluczową sprawą jest szybkie przejście do dwuwyrazowych wyrażeń, zdań i książek. Ono odczuwa potrzebę używania swoich pojedynczych słów najszybciej jak tylko można.

Dziecko najbardziej lubi etap trzeci, ale bardzo potrzebuje drugiego etapu, aby zapewnić pierwszemu etapowi niezbędne wzmocnienie.

w górę

Małe dziecko 4 – 6 lat


Przypomnijmy te punkty:

Nie będzie przyjmowało suchych faktów (pojedynczych słów) tak szybko jak niemowlę.

Nie będzie zapamiętywało suchych faktów tak łatwo jak niemowlę.

Będzie miało bardzo silnie rozwinięte własne upodobania.

Będzie potrzebowało szybkiego wprowadzania dwuwyrazowych wyrażeń, zdań i książek dla przypomnienia pojedynczych słów, które już wycofano.

Powinno być projektantem swojego programu przez wybieranie słów, które lubi i których chce się uczyć.

metoda Domana - 4-6 lat

Nie znaczy to, że jest zbyt późno dla czterolatka na rozpoczęcie nauki. W porównaniu z dzieckiem sześciomiesięcznym dwulatek jest trochę spóźniony, ale co z tego? W porównaniu z dzieckiem ośmioletnim, a nawet sześcioletnim czteroletnie jest absolutną błyskawicą, więc nie ma się czym martwić, lepiej szybko zaczynać. Znów zacznij od zainteresowań swojego dziecka. Jeżeli fascynują je narzędzia, dowiedz się jak się nazywają i zacznij przygotowywać pojedyncze słowa z nazwami narzędzi, które są w domu. Zdobądź słownik i szukaj synonimów. Możesz wtedy wziąć słowo gruby i utworzyć zestaw słów, które znaczą gruby: słoniowaty, tęgi, otyły, pulchny czy pękaty. To będzie odpowiadało Twojemu dziecku.

Jest ponad pół miliona słów w języku polskim więc nie będzie trudno znaleźć kilka setek słów, które Twoje dziecko uzna za fascynujące.

Zacznij od wyszukanych słów i tak trzymaj. Gdy już Twoje dziecko wejdzie w program czytania, będzie bez trudu samo wybierało słowa. Najważniejsze aby zacząć w kręgu jego zainteresowań i uzyskać jego zgodę na tę zabawę, bardzo łatwo będzie później wrócić do uczenia codziennego słownictwa. Po trzydziestu do czterdziestu słowach wprowadź książeczki używające wycofanych słów.

w górę

2. Sprawdzanie postępów – pozwól dziecku wykazać się jeśli bedzie tego chciało.


Uczenie dziecka jest świetną zabawą, ale i ogromną pracą, dlatego oczekujemy rezultatów. One są: dziecko potrafi czytać, ale nie są to namacalne i oczywiste owoce naszej wspólnej pracy, dlatego pojawi się pokusa, aby kazać dziecku czytać głośno. Czytanie na głos jest ćwiczeniem, które zadaje się dzieciom w szkole, żeby udowodniły, że umieją czytać. Jednak głośne czytanie zwalnia tempo nawet osoby czytającej sprawnie. Zawsze gdy zmniejsza się szybkość czytania, pogarsza się rozumienie czytanego tekstu, a i przyjemność też zaczyna być mniejsza.

Pamiętaj,
kiedy zmniejsza się szybkość czytania,
dramatycznie spada rozumienie.

Dzieci, które uczą się czytać wcześnie, bardzo często czytają szybko. Chodzi tutaj o bardzo prostą rzecz: czytanie odbywa się za pośrednictwem oczu i drogi wzrokowej, a nie ust i aparatu mowy. Jeżeli Twoje dziecko chce ci czytać głośno, świetnie. Jeśli nie chce, pozwól mu czytać po cichu; w ten sposób będzie czytało szybciej i lepiej.

Uczyć dziecko, to dawać mu cudowny prezent. Wiedza jest najcenniejszym darem, jaki możesz dać swojemu dziecku. Dlatego stanowczo radzimy nie sprawdzać swojego dziecka. Dzieci kochają się uczyć, ale nie cierpią sprawdzania – jak i dorośli. Sprawdzanie jest stresujące. Im częściej będziesz je sprawdzać, tym wolniej będzie się uczyć i tym mniej będzie chciało się uczyć.

Czym jest sprawdzanie? W istocie jest to próba dowiedzenia się czego dziecko nie wie.

Nie sprawdzaj więc swojego dziecka i nie pozwól nikomu innemu
na sprawdzanie go

Cóż więc powinniśmy zrobić? Zamiast sprawdzać dziecko, zapewnijmy mu okazje do rozwiązywania problemów. Celem rozwiązywania problemów jest pozwolenie dziecku wykazania się swoją wiedzą, jeśli ma na to ochotę. W przypadku uczenia niemowlaka, bardzo prostą okazją do rozwiązywania problemu może być pokazanie dziecku dwóch spośród jego ulubionych kart. Powiedzmy, że wybierzesz „jabłko” i „banan” i trzymając je w górze zapytasz „Gdzie jest banan?” To daje niemowlęciu szansę spojrzenia na kartę lub dotknięcia jej,jeśli ma na to ochotę. Jeżeli Twoje dziecko popatrzy na kartę banan lub ją dotknie, jesteś zachwycona i okazujesz to dziecku. Jeżeli spojrzy na drugie słowo po prostu powiedz „Tu jest napisane jabłko” i „Tu jest napisane banan.” Jeśli wcale nie odpowie na twoje pytanie przysuń słowo banan nieco bliżej niego I powiedz „To jest banan, prawda?” ciągle w taki sam zadowolony i swobodny sposób.

Gdy twoje dziecko ma dwa lata, możesz podnieść te same karty, ale pytanie będzie inne: „Co jadłeś dzisiaj na drugie śniadanie?” Taką samą okazją do rozwiązywania problemów dla trzyletniego dziecka będzie pytanie: „Co jest długie, żółte i słodkie?

Czteroletnie dziecko można zapytać „Który z tych owoców rośnie w Brazylii?,” a pięcioletnie, „Który z tych owoców zawiera więcej potasu?” Te same dwa proste słowa, ale pięć bardzo różnych pytań dostosowanych do wiedzy i zainteresowań dziecka. Właściwie zadane pytanie stwarza okazję do rozwiązania problemu, której nie można się oprzeć. To zasadniczo się różni od nudnego „Co tu jest napisane?

Więcej ciekawych gier znajduje się w zakładce Faq – Gry i zabawy.

Jeśli z jakiegoś powodu twoje dziecko nie lubi rozwiązywania problemów, nie rób tego. Te okazje do wykazywania się są właściwie bardziej dla ciebie niż dla twojego dziecka.

w górę

3. Kilka słów o twórcy metody wczesnej edukacji.


Glenn Doman

Glenn Doman to amerykański fizykoterapeuta, twórca metody wczesnej edukacji – metody opartej o naturalne zdolności szybkiego uczenia dzieci w wieku od 0 do 5 lat. Pracował z dziećmi z ponad stu narodowości; otrzymał wiele nagród i odznaczeń za pracę i pomoc dzieciom z całego świata między innymi w: Brazylii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Argentynie, Peru i Japonii.

Glenn Doman jest absolwentem Uniwersytetu w Pensylwanii (1946 rok). W latach 1947 – 1950 wraz neurochirurgiem Temple Fay, swoim bratem doktorem Robertem Domanem, żoną Hazel Doman oraz Carlem H. Delacato – psychologiem i pedagogiem, stworzył zespół badawczy, który postawił sobie za cel opracowanie skuteczniej metody rehablitacji dla ludzi z uszkodzeniem mózgu.

W 1955 roku założył Instytut Osiągania Ludzkich Możliwości w Filadelfii (en: The Institute for the Achievement of Human Potential), opracowujący metody mające usprawnić dzieci głównie z porażeniem mózgowym, a także stymulować w najbardziej optymalny sposób wrodzony potencjał i możliwości mózgu małego dziecka dla rozwijania jego inteligencji.

Glenn Doman jest autorem wielu książek przedstawiających ideę pracy nad wczesnym rozwojem intelektualnym dziecka zarówno rozwijającego się prawidłowo, jak i dziecka z porażeniem mózgowym. Najpopularniejsze z nich to:

Glenn Doman, What to Do About Your Brain-Injured Child, Avery Publishing Group, 1994;

G. Doman, J. Doman, How to Teach Your Baby to Read, Avery Publishing Group, 1990;

G. Doman, J. Doman, How to Multiply Your Baby's Intelligence, Better Baby Press, 1994.<

Przetłumaczone na język polski:

Glenn Doman Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu Wydawnictwo PROTEXT, Poznań 1996;

Glenn Doman, Janet Doman Jak nauczyć małe dziecko czytać, wyd. EXCALIBUR, Bydgoszcz 1992.

W swoich licznych publikacjach zawsze podkreśla fakt, że „każde dziecko w momencie urodzenia ma większą inteligencję potencjalną niż inteligencja której używał Leonardo da Vinci.

Świat uważa, że wzrost i rozwój mózgu jest faktem z góry ustalonym i niezmienialnym, wprost przeciwnie – wzrost i rozwój mózgu jest procesem dynamicznym. Jest to proces, który może zostać zatrzymany, może być zwolniony. Ale najbardziej znaczące jest to, że proces ten może zostać przyspieszony.

W celu przyspieszenia tego procesu dajemy dzieciom wzrokowe, słuchowei dotykowe informacje o zwiększonej częstotliwości, intensywności i trwaniu zgodnie z systematycznym sposobem, w jaki ludzki mózg rośnie.”

Im wcześniej zacznie się proces usprawniania lub nauczania dziecka tym będzie on łatwiejszy, szybszy i przyniesie więcej sukcesów.

Metoda Glenna Domana wykorzystywana jest przez miliony rodziców na całym świecie od końca lat 50–tych ubiegłego wieku i cieszy się coraz większą popularnością w Polsce.

w górę

Pakiet pierwszy

metoda Domana - Etap I i II

pojedyncze słowa oraz wyrażenia dwuwyrazowe, nadruk czerwony, czcionka z 80 mm zmniejsza się do 50 mm. Poznane w tych etapach wyrazy będą utrwalane poprzez liczne powtórzenia w kolejnych etapach

Pakiet drugi

metoda Domana - Etap III i IV

wyrażenia dwuwyrazowe i proste zdania, nadruk od czerwonego stopniowo zmienia się na czarny, czcionka wielkości 50 mm zmniejszana jest do 20 mm. Zakres słownictwa Pakietu 2 bazuje na wyrazach poznanych w etapie I i II Pakietu 1 i jest nadal rozbudowywany

Matematyka

metoda Domana - matematyka

karty z nadrukowanymi kropkami o średnicy 19mm, na odwrocie kart nadrukowano liczbę odpowiadającą liczbie kropek danej karty wraz z 20 działaniami o wzrastającej trudności, wynik działań zgodny z numerem karty i ilością kropek